שמורת האולימפוס: 12 מקומות נהדרים לבקר בהם

אולימפוס הר האלים ביוון: רק שעה ורבע נסיעה מסלוניקי ותגיעו ליער קסום, עם שלל מסלולי הליכה לצד נהר עם מי טורקיז. בקרו בעיירות קטנות ותהנו גם מחופים טובים.

שמורת האולימפוס ביוון היא לא רק תחנת עצירה בדרך, אלא יעד בפני עצמו. אפשר להעביר בה כמה ימים שתרצו, אפילו שבוע שלם. לא תשתעממו לרגע.

קבלו את ההמלצות של טיוליסט ל-12 דברים שאתם ממש חייבים לעשות בטיול להר אולימפוס.

1. רחצו במפלי אורליה

למרגלות הר האלים במרחק נסיעה קצר ונגיש נמצא אחד האתרים הכי נפלאים ביוון.

מפלי אורלייה (Orlias Stream) הם שרשרת של מפלי מים זורמים לתוך בריכות טורקיז נהדרות בהן אפשר לרחוץ (המים קרים תמיד!). 

לשניים מהמפלים ניתן להגיע ברכב (מרחק הליכה קצר מהחנייה). למפל השלישי המכונה מפל הסלע האדום אפשר להגיע במסלול הליכה רגלי ברמת קושי בינונית. המסלול ממשיך אחרי המפל עד לבקתת המטיילים קורומיליה. 

המפלים ממוקמים בשמורת האולימפוס, כ-15 ק"מ מהעיירה ליטוחורו, בסביבה יפהפיה מוקפת צמחיה עבותה והרים נישאים.

המים למפלים מגיעים ממורדות הר האולימפוס, מה שהופך את המפלים למרשימים עוד יותר באביב ובתחילת הקיץ, כאשר מי הפשרת השלגים מזינים את הנהר.

זהו אחד מיעדי התיירות הפופולריים ביותר. אפשר להסתפק בביקור קצר במפלים, כולל טבילה, ואפשר גם לצאת למסלול הליכה מהמפלים ועד בקתת המטיילים קורומיליה.

מפלי אורליה, במרחק הליכה קצרצרה מהחנייה
מפלי אורליה, במרחק הליכה קצרצרה מהחנייה

2. בקרו בעיירה ליטוחורו

ליטוחורו / ליטוכורו (Litochoro) היא עיירה נעימה הממוקמת למרגלות הר האולימפוס ביוון ומהווה את השער להר. יוצאים ממנה כמה מסלולי הליכה להר האולימפוס, והיא גם יעד תיירותי פופולרי בפני עצמו. 

בעיירה יש מגוון בתי מלון, בתי הארחה, מסעדות וחנויות שונות. אפשר לקבוע בה את הבסיס לטיול באולימפוס וללון בה מספר לילות

ליטוחורו ממוקמת בגובה של כ-400 מטר מעל פני הים. נסיעה קצרה תביא אתכם לחופי הרחצה שלמרגלות ההר. גם אלו מיקומים טובים ללינה באזור, בעיקר בעונת הרחצה כשעיירות החוף מלאות בנופשים. 

למעבר לפוסט ובו פירוט המלונות המומלצים בליטוחורו לחצו כאן

הר אולימפוס
ליטוחורו. עיירה קטנה, תיירותית ומטופחת

3. סעו בכביש המתפתל לפריונה

פריונה (Priònia) ממוקמת כ-20 ק"מ מליטוחורו, ומוביל אליה כביש צר יחסית ומפותל, בתוך יער עבות. 

זוהי הנקודה הגבוהה ביותר אליה ניתן להגיע ברכב בצד זה של הר האולימפוס ביוון, וגובהה 1100 מטר מעל פני הים. 

שימו לב: פריונה איננה כפר וכל מה שיש בה הוא מגרש חניה גדול למדי ומסעדת מטיילים נעימה ובעלת מחירים סבירים ביותר. גם אם אתם לא רעבים, תוכלו להינות משתייה קלה או מנה צנועה של יוגורט עם דבש, שכנראה אווירת ההר מעניקה להם טעם מיוחד.

מפריונה יוצאים מסלולי ההליכה לפסגות האולימפוס, אבל מומלץ גם מי שלא מתכוון לטפס לפסגה להגיע למקום; למשל לביקור בנהר האניפיאס הזורם דרך פריונה. אפשר גם לצאת מפריונה למסלולי הליכה תובעניים פחות, למשל אל המנזר הישן של דיוניסיאוס.

אולימפוס יוון
הכביש לפריונה. חשוך גם באמצע היום בזכות היער העבות

4. עצרו במנזר הישן ולכו במסלול היפה למערה

המנזר הישן של סנט דיוניסוס (Old Monastery of St. Dionysios) הוא מנזר יפהפה והיסטורי הממוקם כמה קילומטרים לפני ההגעה לפריונה. המנזר נוסד במאה ה-16, נהרס בשריפה במאה ה-18, אך הוא נבנה מחדש במאה ה-19.

לא רחוק מהמנזר נמצאת המערה הקדושה של דיוניסיוס הקדוש. זוהי מערה קטנה בה חי דיוניסיוס הקדוש כנזיר במאה ה-15. המקום הוא אתר עלייה לרגל פופולרי עבור נוצרים אורתודוקסים, אך גם מטיילים ישראלים יהנו מהטיול הרגלי המרהיב והקל יחסית שיוצא מהמנזר אל המערה (כשעתיים הלוך חזור כולל עצירות).

המנזר ממוקם בסביבה יפהפייה, מוקף בצמחייה עבותה והרים נישאים. השביל עובר בתוך יער של עצי אורן ומציע נופים מדהימים של ההרים שמסביב.

למסלול ארוך יותר: לכו מהמנזר לפריונה

מי שמעוניין במסלול של כ-3 שעות, יהנה מאוד לצעוד בשביל מהמנזר הישן ועד פריונה. המסלול בהלוך הוא בעלייה ולכן מאומץ יותר. החזור יהיה לכם קליל במיוחד. המסלול הלוך ושוב יארך כ-7 קילומטרים (טיפה פחות). המסלול הזה נהדר ואני מאד ממליצה עליו. בנוסף תוכלו לנוח בפריונה במסעדה או במפלים.

אולימפוס יוון, מסלול הליכה עם ילדים
המסלול מהמנזר הישן למערה אורך כשעה

5. אכלו צהרים בפריונה או בסטברוס.

בדרך מליטוכורו לפריונה הכביש עובר דרך בקתת המטיילים סטברוס (Stavros Refuge – Shelter D). זוהי הבקתה היחידה בהר שנגישה בכביש אספלט.

הבקתה ממוקמת בגובה 930 מטר מעל פני הים, ויש בה מסעדה קטנה ונעימה, ונוף פנורמי נהדר. אם אתם שם, נסו את מרק השעועית הצמחוני. לעיתים, הבקתה מכוסה בערפל שמעניק נופך כמעט מיסטי לחוויה. המקלט נקרא על שמו של אלפיניסט יווני נודע ומדריך מטיילים שנהרג במפולת שלגים ב-2004.

אפשרות נוספת היא לסעוד במסעדה בפריונה. שימו לב שמדובר במסעדות קטנות ופשוטות המגישות מספר מצומצם של מנות. אך זה בדיוק מה שצריך אחרי מסלול הליכה מוצלח בהר. 

אולימפוס עם ילדים
אחרי טיול ארוך ביער, התיאבון גדול (-:

6. בקרו בעיירה הציורית פאליוס פנטלמונאס

הכפר פלאיוס פנטלימונאס (Palaios Panteleimonas) הוא בין הכפרים הכי ציוריים ואינסטגרמים ביוון. גובהו כ-500 מטר מעל פני הים, ונשקף ממנו נוף מרהיב ביותר של הים. הכפר מרוצף בשבילי אבן צרים, יש לו בתי אבן ונופים פנורמיים מרשימים של ההרים מסביב והים האגאי.
הכפר מתוייר מאוד וזה נשקף בהחלט במראה בתי ההארחה והמסעדות המטופחים ומבחר חנויות המזכרות. אפשר להעביר ביקור של אחר צהרים נעים בכפר. בכניסה לכפר יש מגרש חנייה, שם משאירים את הרכב וממשיכים ברגל.

מלונות באולימפוס, איפה כדאי לישון, הר אולימפוס
הכפר הכי פוטוגני באולימפוס

7. סיירו במבצר פלטמון ובעיירת החוף הסמוכה

מצודת פלטמון (Byzantine Castle of Platamon) היא מבצר מימי הביניים השוכן בעיירה פלטמון. המבצר נבנה במאה ה-13 על ידי הצלבנים, שוכן על גבעה המשקיפה על הים האגאי ומציע נופים נהדרים של האזור שמסביב. מומלץ להגיע לביקור באזור, מחנים את הרכב למטה ועולים ברגל בשביל אל המבצר השמור היטב.

פלטמון היא עיירת נופש מרכזית יחסית באזור. יש בה מבחר בתי מלון, בתי הארחה, מסעדות וחנויות. אם אתם שוהים באולימפוס בקיץ, לבטח תהנו מאוד מביקור ושהות בעיירה, ותוכלו לשקול לקבוע בה את הבסיס שלכם לטיול. מחוץ לעונת הרחצה, יש פחות מה לעשות ליד החוף.

אולימפוס עם ילדים
מבצר פלטמון

8. בקרו במפלי אגיה קורי

מפל אגיה קורי (Agia Kori) הוא מפל יפהפיה הממוקם במורדות המזרחיים של הר האולימפוס, כ-20 ק"מ מהעיירה ליטוכורו. יש מספר שבילי הליכה המובילים אל המפל, אך ניתן גם להגיע ממש בסמוך אליו, לחנות ולבקר במפל בתוך 2 דקות הליכה בלבד.

בנוסף למסלולי ההליכה המיועדים למיטיבי לכת, יש בסביבת אגיה קורי מספר מסלולים יפים וקצרים המתאימים לכל המשפחה.

אגיה קורי. בסביבה יש כמה מסלולי הליכה
אגיה קורי. בסביבה יש כמה מסלולי הליכה

9. השלימו ממסלול הליכה קליל

אם אתם מעוניינים במסלולי הליכה קלילים, שמתאימים לכל המשפחה כולל לילדים צעירים, יש מספר מסלולים שיתאימו לכם. הנה 2 אפשרויות מתוך ליטוכורו:

המסלול הפופולרי ביותר הוא זה המכונה "מרחצאות זאוס" ויוצא מתוך העיירה ליטוחורו. המסלול מתחיל בנקודת הכניסה המזרחית להר. מדובר במסלול קצר על שביל בטון. ההליכה קצרה ונעימה, שימו לב שבחלקים מהשביל אין מעקה כך שחובה להשגיח על הילדים. להגעה לתחילת המסלול נווטו במפות גוגל ל: Myloi Restaurant.

מסלול נוסף לאורך נהר האינפיאס יוצא ממרכז ליטוחורו. אפשר לטייל עד הגשר ולחזור או להמשיך אם אתם מיטיבי לכת עד לבקתת סטברוס, המסלול מסומן ומשולט היטב. להגעה לתחילת המסלול הגיעו (רגלית) בגוגל מפות לנקודה זו: Start of red hiking trail to stavrós.

אולימפוס, מסלול, הר האולימפוס יוון
מסלול 'האמבטיה של זאוס', נוח על שביל בטון

10. אם אתם מיטיבי לכת: מבחר מסלולי הליכה

למיטיבי לכת הר האולימפוס ביוון מציע מבחר גדול של אפשרויות ומסלולים נהדרים. השיא הוא כמובן הטיפוס לאחת מפסגות ההר. מידע איך להיערך לטרק לפסגת האולימפוס תוכלו למצוא בפוסט הזה, אך את המסלול הזה כדאי לעשות רק בליווי מדריך.

אם אתם ללא מדריך, תוכלו לטפס מפריונה עד בקתת המטיילים A, בגובה 2100 מטר. שם הבקתה: Spilios Agapitos Refuge. מדובר בטיפוס אינטנסיבי של 3 שעות נטו בו עולים 1000 מטר גובה. המסלול לא מתאים לדעתי לילדים, אף שיש הורים שלוקחים את ילדיהם במסלול זה. חלקים מהמסלול תלולים וצרים.

מסלול פריונה - ליטוחורו (או להפך).

יש עוד אפשרות: לצאת למסלול מפרך למדי מפריונה לליטוחורו (או להפך). קחו בחשבון שמדובר בהליכה נטו של כ-6-7 שעות ומסלול לא קל בכלל שכולל המון עליות וירידות. נקודת הסיום של המסלול למי שהתחיל בפריונה היא מסעדת מילוי המוזכרת למעלה. 

באופן אישי אני ממליצה לכם לעשות *חלק* מהמסלול הזה: מסלול המנזר (לפריונה ובחזרה). זהו החלק הכי יפה של המסלול, הוא מאתגר מספיק ויש אפשרויות להאריך אותו למי שמעוניין. אגב, כך גם לא תצטרכו מונית שתיקח אתכם לתחילת המסלול או תאסוף אתכם בסיומו. 

המסלול מהמנזר לפריונה ובחזרה

אם טיפוס לגובה של 1000 מטר עד הבקתה הוא מוגזם עבורכם, תוכלו בהחלט להסתפק במסלול הנהדר הזה. כדאי לחנות במנזר ולהתחיל משם (יש שלט עם הצטלבות: למערה שמאלה ולפריונה ימינה. אתם צריכים לפנות ימינה. החזור יהיה בירידה והיא קלה למדי (זהירות עם ילדים בכמה קטעים קצרים).

עוד אפשרות, קצרה יותר, היא ללכת מהמנזר הישן ועד המערה ולחזור. גם מסלול זה מתאים לילדים (עם הזהירות הנדרשת בקטעים התלולים / הצרים). מי שרוצה לאתגר את עצמו יכול לעשות את שני המסלולים (מהמנזר למערה ובחזרה ומהמנזר לפריונה ובחזרה). הנאה מובטחת!

המסלול מהמנזר הישן לפריונה
המסלול מהמנזר הישן לפריונה

11. בקרו בצד המערבי וחוו את החיים האמיתיים

בגלל שהטיפוס לפסגת ההר נעשה בעיקרו מהצד המזרחי של ההר, הצד המערבי של האולימפוס נשאר בדרך כלל הרבה פחות מתויר. זה ניכר היטב בחוויה. אם אתם רוצים באמת להרגיש כמו מקומיים, בקרו בעיירות המערביות.

לסיור יום של כמה שעות סעו לעיירה הנהדרת ליבדי Livadi. החוויה מתחילה כבר בכביש הנופי המטפס. אפשר להחנות את הרכב בכניסה לעיירה ולהמשיך ברגל, דרך הרחוב המרכזי על כל בתי הקפה הקטנים. זוהי דרך נפלאה לחוות את התרבות המקומית, מאחר שמדובר בעיירה יוונית שוקקת ופעילה.

שבו באחד מבתי הקפה, או קנו כמה מאפים באחת המאפיות ושבו לאכול אותם בפארק העירוני המטופח שנשקף ממנו נוף פנורמי. 

העיירה הנהדרת ליבדי. לחוות את חיי המקומיים
העיירה הנהדרת ליבדי. לחוות את חיי המקומיים

12. בקרו באתר הארכיאולוגי של דיון

אם תרצו ללמוד על האל היווני זאוס, תוכלו לבקר באתר הארכיאולוגי של דיון (Dion).

זהו אתר ארכיאולוגי שנמצא מצפון להר האולימפוס, של עיר מקדונית עתיקה שהוקדשה לזאוס. 

האתר יושב לראשונה במאה ה-5 לפנה"ס, והוא הפך למרכז דתי ותרבותי מרכזי של הממלכה המקדונית במאה ה-4 לפנה"ס. זה היה גם אתר של המשחקים האולימפיים, שנערכו לכבודו של זאוס והמוזות.

אתר דיון ננטש במאה ה-7 לספירה, והוא התגלה מחדש במאה ה-19. חפירות ארכיאולוגיות נמשכות באתר מאז תחילת המאה ה-20, והן חשפו מספר מונומנטים וחפצים חשובים.

האתר עצמו מוצל בחלקו ונעים, ואפשר לטייל בו על שבילים מרוצפים כך המקום מתאים גם לביקור קצר עם ילדים קטנים / עגלות. 

דיון

אם אתם מתכננים טיול משפחתי לאולימפוס, הציצו גם בפוסט זה: אולימפוס עם ילדים: כך תתכננו טיול משפחתי להר הכי גבוה ביוון

אפשר לשלב את שמורת האולימפוס עם כמה ימי נופש בחלקידיקי (טיסה לסלוניקי). קראו כאן עוד על חלקידיקי

למידע על טרק טיפוס לפסגת הר אולימפוס – עברו לפוסט הזה.