אסור לתת לחברות התעופה הישראליות להרוס לנו את 'חוק טיבי'

המלחמה ועזיבת חברות התעופה הזרות, הובילה לזינוק מטאורי בהכנסות ובנתח השוק של חברות התעופה הישראליות. במקום שהחברות הישראליות יגמלו לצרכן הישראלי שהתמסר להן (גם אם בלית ברירה), הן דוחפות לתקן את החוק כך שהצרכן לא יקבל פיצוי בגין ביטול או עיכוב משמעותי בטיסה

כמה שבועות אחרי שח"כ דוד ביטן אמר שהוא דואג לצרכנים, והדף את המחטף לתיקון החוק שדואג לזכויות הנוסעים – הוא שוב מתהפך 😮

ביום רביעי הקרוב (1.1.25) אמורה ועדת הכלכלה של הכנסת להצביע על תיקון החוק שפוגע באופן חמור בצרכנים, וישלול מהם את הפיצוי המגיע להם בגין טיסות שבוטלו.  

מי שעומדת בחזית המאבק לתיקון החוק הפוגע בצרכנים היא חברת התעופה הישראלית ישראייר, בשליטת איש העסקים רמי לוי. לאחר שח"כ ביטן אמר שלא יפגע בצרכנים ולא יתקן את החוק, ישראייר "איימה" בפנייה לערכאות משפטיות נגדו. זאת, על אף, שאין לה עילה להליך משפטי שיכפה על הכנסת לפגוע בצרכנים (ועוד רטרואקטיבית!). 

בפועל, בדוחותיה הכספיים חושפת ישראייר כיצד זינקו הכנסותיה בזכות המלחמה וכיצד היא אף צופה שההכנסות ימשיכו לגדול, בזכות אי חזרת החברות הזרות לארץ.  

ישראייר לפני 7.10 היתה חברת תעופה מקומית קטנה ואפילו די שולית, אשר מוכרת לציבור הישראלי בעיקר בזכות טיסות הפנים לאילת. המלחמה אפשרה לישראייר להגדיל דרמטית את נתח השוק שלה וכמובן את הרווחים לשיאים חסרי תקדים.  

במקום שישראייר תכיר תודה לנוסע הישראלי שהפך אותה למי שהיא ותנהג בו בהגינות וביושרה – היא נלחמת נגד הנוסע הישראלי. 

למרבה הצער הפוליטיקאים שלנו בישראל לא עשויים כנראה מחומר שמסוגל לעמוד בלחצים הללו, וכך שבועיים וחצי אחרי שח"כ ביטן הדף כביכול בנחישות את הניסיון לפגוע בצרכן הישראלי, הוא שב ומעלה את אותו דיון ואותן גזירות להצבעה מחודשת. 

באמת חשבתם שלמישהו יהיה אכפת מהצרכנים?

יש משהו סימבולי שאת האצבע בעין של הצרכניים מכניסים לנו בעיצומו של חג החנוכה, ושהגזירות האטומות הללו צפויות להיות מאושרות ביום הראשון של שנת 2025, ברביעי הקרוב.

התיקון הזה, כפי שפירטתי כאן בטיוליסט בהרחבה, הוא איום ונורא לנוסעים ומשמעותו פגיעה צרכנית חמורה בזכויות שלנו. אם זה יאושר זה אומר שחברות תעופה – זרות או ישראליות – יוכלו לבטל לנו טיסות ברגע האחרון, והזכות שלנו לפיצוי תצטמצם או תבוטל. 

כיום הדין האירופאי מקנה פיצוי לנוסעים כבר מעיכוב של 3 שעות בטיסה. בישראל הדין הוא מצומצם יותר ומקנה פיצוי רק החל מעיכוב של 8 שעות ומעלה. זה אומר שחלק גדול מביטולי הטיסות והעיכובים, מתסכלים ככל שיהיו, לא מזכים בישראל בפיצוי כספי. 

כעת, בחסות המלחמה ותחת לחציהן של חברות התעופה הישראליות, עומדים לאשר צמצום משמעותי בזכויות הנוסעים לפיצוי, כולל שלילה רטרואקטיבית חסרת תקדים לדעתי של פיצוי המגיע כיום בחוק. 

את המהלך הזה ניסו בתחילה לעטוף תחת הכסות של "החזרת חברות התעופה הזרות לישראל", אבל אין שום קשר. החברות הזרות יחזרו לישראל אך ורק תחת יציבות ביטחונית. זה כל הסיפור ואת זה כולם יודעים ומבינים. אפשר לתמרץ אותן לחזור גם דרך סוגיית טרמינל 1, וסבסוד האגרות שעל החברות הזרות לשלם. 

איך הגיעה אל-על לככב בדירוג "חברות התעופה הגרועות בעולם"?

לפני כמה ימים קראתי שחברת התעופה הלאומית שלנו, אל על, התברגה במקום ה-4 והמאוד לא מחמיא בדירוג של חברות התעופה הגרועות ביותר בעולם. את הדירוג ערכה חברה פרטית בשם AirHelp שעוזרת לאנשים לקבל פיצוי על ביטול טיסה או עיכוב בטיסה.

בעיני זה היה מעט אירוני שדווקא אל על התברגה לרשימה הלא מחמיאה הזו, שכן כששואלים אותי איזו חברה ישראלית עדיפה בימים אלו, משיקולי שירות לקוחות ופחות עיכובים וביטולים, אני ממליצה לאנשים על אל על 🤦‍♀️. אומנם מחירי הכרטיסים הם גבוהים, אבל לרוב יש פחות עיכובים משמעותיים ופחות ביטולים. זו לפחות ההתרשמות שלי.

מובן שהדירוג של איירהלפ דירוג של חברה פרטית שלא נסמך בהכרח על מדדים אובייקטיבים קשיחים אלא כנראה על התלונות שהוגשו וטופלו דרך האתר. אבל אין ספק, שהדירוג הזה מלמד משהו לא חיובי בכלל על השירות הלקוי שאנחנו הישראלים מקבלים מחברות התעופה הישראליות באופן כללי.

למעשה, בעיני רבים אל על דווקא נחשבת האופציה היותר אמינה מבין החברות הישראליות, כך שנותר רק לתהות מה זה אומר על השירות של שאר החברות הישראליות.

אז אם אל על היא הרע במיעוטו כיצד יתכן שהיא התברגה במקום הרביעי המפוקפק בדירוג ששאר החברות הישראליות כלל לא מוזכרות בו? כמובן הסיבה היא נתח השוק המשמעותי של אל על, שזינק עוד יותר בשנה האחרונה, וגרם לה להיות משמעותית מספיק בכדי להיכנס לדירוגים הבינלאומיים מסוג זה.

החברות הזרות יותר מחוייבות ללוח הטיסות

מי שירוויחו מצמצום הזכות לפיצוי על ביטולים הן בעיקר החברות הישראליות. הניסיון מלמד שחברות התעופה הזרות הן הרבה יותר יציבות ומחויבות ללוח הטיסות. יש הרבה פחות ביטולים, עיכובים ושינויים בלוח הטיסות.

אולי כי הדין האירופאי הוא עוד יותר נוקשה לעומת הישראלי בפיצוי על עיכובים וביטולים. אולי כי חברות בינלאומיות גדולות במקרים רבים (לצערנו הרב) מציגות רמת שירות גבוהה זו מזו שאנו מסתפקים בה בישראל.

יחד עם זאת, אני תמיד אופטימית ואני רוצה להאמין שאנחנו לא חיים במציאות כה רקובה. לכן אני מקווה שהתיקון הזה לא יעבור ולא יאושר. 

באיזו קלות מתקנים חוק בלי לבדוק עובדות יסוד

לב תיקון החוק הוא לבטל את הפיצוי המגיע לצרכנים בגין ביטול טיסה. אנשים שטסו בתאריכים מסויימים לא יקבלו בכלל פיצוי למרות שהחוק הנוכחי כן מקנה להם פיצוי. ובתאריכים אחרים בעבר ובעתיד הזכות לפיצוי תצומצם משמעותית. 

המהלך הוא כל כך חריג גם משום שהוא כולל חקיקה רטרואקטיבית, שלילת פיצוי שמגיע לנו בחוק היום, לגבי אירועים שהתרחשו מתחילת המלחמה 7.10.23 ובעצם רוצים להחליט שלא נקבל פיצוי לגביהם וזה יחול גם אם כבר הגשנו תביעה נגד חברות התעופה ועוד לא קיבלנו פסק דין לטובתנו. 

לפני שמחליטים על מהלך כל כך פוגעני, הייתי מצפה שיערך דיון רציני, מסודר, מבוסס עובדות ונתונים שיעסוק בשאלת ביטולי הטיסות: מי ביטלו טיסות, למה ביטלו טיסות, כמה טיסות בוטלו, מה סכום הפיצוי המגיע לצרכנים כתוצאה מהביטולים, האם הצרכנים מקבלים את הפיצוי המגיע להם או שחברות התעופה מערימות קשיים ומסרבות לפצות? ועוד שאלות שונות שראוי היה לדון בהן בכובד ראש ורק אז להחליט אם מוצדק או לא לשלול פיצוי מצרכן.

מישהו שאל את עצמו מדוע החברות השונות ביטלו טיסות?

השאלה הכי בסיסית שהיה צריך לשאול כאן: מדוע החברות ביטלו את הטיסות? לא נשאלה.

ככל שמדובר בחברות זרות שהפסיקו לטוס לישראל, התמונה ברורה: חברות החליטו לעצור מיידית טיסות לישראל וממנה ושלחו הודעות ביטול לנוסעים. רוב הנוסעים אגב, הסתפקו בקבלת החזר כספי של התשלום ששילמו. רק קומץ קטן מאוד מהנוסעים מודע בכלל לכך שבמצב כזה ואם ההודעה על הביטול נמסרה פחות מ14 יום מראש, מגיע להם גם פיצוי סטטוטורי.
ומה קרה לחברות הישראליות? הן מצאו את עצמן בין לילה מול ביקושים אדירים, תחשבו שמחר כל המותגים הבינלאומיים יעלמו מהמדפים. מה יקרה? נתנפל על המקומיים.

הגדלת המכירות כרוכה גם בפיצוי על ביטול

בואו ניקח דוגמה מתחום אחר לגמרי. נניח שיש לנו חברת כוח אדם שמעסיקה עובדי ניקיון. יש לנו מספר מסוים של עובדי ניקיון ומספר די קבוע של משרדים לנקות. והכל עובד בסדר. אבל יום בהיר אחד המתחרה שלנו נעלם, ובמקום נניח 100 משרדים, אנחנו מקבלים בקשות לנקות 140 משרדים, כך בין לילה. בדיוק כפי שקרה ב7.10.

אנחנו נענים בשמחה לאתגר.
אבל אז עובדת אחת חולה, השני במילואים והשלישי עובד כל כך גרוע שהחלטנו לפטר אותו.

מה שקרה הוא שלא הצלחנו לנקות 140 משרדים, אלא רק 135.  בסוף היום נשארים 5 משרדים מלוכלכים. אף אחד לא הגיע לנקות אותם. ל-5 המשרדים הללו אנחנו מודיעים ברגע האחרון שלא נגיע, ונאלצים לפצות אותם על ההברזה ברגע האחרון, כפי שכתוב בחוזה.

בואו נסכם את המהלך: הגדלנו את המכירות שלנו ב-35 משרדים. שילמנו פיצוי ל-5 משרדים. זו כנראה עסקה עדיין משתלמת עבורנו, וזה המחיר שיש לשלם תמורת גידול מטאורי במכירות ובעסקים שלנו.

האם יעלה על הדעת להגיד שהחברה תהנה מהרווחים של הגידול בפעילות, אבל המשרדים שהמנקה שלהם הבריזה לא יקבלו שום פיצוי? הם יאלצו לשאת בפיצוי בעצמם בגלל "המצב" (אמרנו שהמתחרה המוביל הרי קרס ונעלם).

זה בדיוק, אבל בדיוק, מה שמנסות החברות הישראליות לעשות לנו עם התיקון הזה, ובפרט ישראייר שממש נלחמת למען התיקון. היא תהנה מגידול מהיר בהכנסות ובנוסעים ובנתח השוק, אבל את המחיר של הגידול המהיר הזה, אותו היא תגלגל על הלקוחות שכבר נדפקו פעם אחת בזה שהבריזה להם המנקה / בוטלה להם הטיסה. ועכשיו גם פיצוי לא מגיע להם !

מה קרה לחברות הישראליות עם תחילת המלחמה?

עכשיו בואו נחשוב רגע מה קרה לחברות הישראליות, אלו המשיכו לטוס. 

עם תחילת המלחמה, חברות התעופה הזרות הודיעו שהן מפסיקות לטוס לישראל, ואל על, ישראייר וארקיע מצאו את עצמן מול ביקושים אדירים. שלוש החברות הללו דרשו את התעריפים שנראו להן, ושלא היו זולים בכלל (להפך..), ולנו לא היתה ברירה אלא לשלם כמה שהן דורשות.

יחד עם הביקוש שגדל לטיסות, החברות הישראליות גם מכרו יותר כרטיסי טיסה והגדילו את נתח השוק שלהן. 

הנה טבלה עם נתונים ומספרים שממחישה את התהליך שהתרחש בעקבות המלחמה: 

הגידול בנתח השוק של החברות הישראליות

אל-על, ישראייר, ארקיע ובלו בירד הכפילו את נתח השוק שלהן

הגידול במספר הנוסעים של החברות הישראליות הוא עצום. כל אחת מהן פחות או יותר הכפילה את נתח השוק שלה: אל על עלתה מ-22.7% ללמעלה מ46%. ישראייר עלתה מ-4.4% לנתח שוק 9.6% ואילו ארקיע עלתה מ-3.4% ל-6.8%. אגב גם חברת בלו בירד שעברה לבעלות ישראלית והמשיכה לטוס במלחמה הכפילה את נתח השוק שלה.

במספרים זה אומר שישראייר הטיסה בתשעת החודשים הראשונים של 2023 – כ837 אלף נוסעים. בתשעת החודשים הראשונים של 2024, היא הטיסה 1.04 מיליון נוסעים. כלומר 207 אלף נוסעים יותר, המון.

יש גם מחיר לזינוק במכירות

אבל לגידול שמתרחש בן לילה, יש גם מחיר והוא חוסר היכולת להיערך מבעוד מועד. נראה שמכרו הרבה יותר כרטיסי טיסה מכמות הטיסות שיכלו בפועל להוציא. ולכן כמות עצומה של נוסעים קיבלו את ההודעה כי "בשל אילוצים תפעוליים טיסתך ל… מבוטלת".

הטענה שלי נגד ישראייר, ארקיע, אל-על (וגם בלו-בירד ושאר החברות שהמשיכו לטוס) היא חד משמעית: אי אפשר לצפות ליהנות רק מגידול ברווחים ללא גידול בהוצאות. זה לא עובד ככה. אי אפשר שישראייר תקצור בהנאה את רווחיה מהגידול בכמות הטיסות, מהמחירים היקרים שדרשה לכל טיסה, אבל את הגידול בהוצאות שנגרם בין היתר מכך שלעיתים נאלצה לבטל טיסות משיקוליה, מעומס יתר שלקחה על עצמה, את זה נממן עבורה אנחנו הצרכנים. זו דרישה חצופה, שערורייתית ממש ומקוממת.

ישראייר בחרה "החלטה מסחרית" לצמצם את צי המטוסים שלה, ובכל זאת רווחיותה גדלה

אבל, זה אפילו לא כל הסיפור. מהדוחות הכספיים של ישראייר אפשר להבין, שלא רק שמספר הנוסעים גדל, בחלק מהתקופה ישראייר הצליחה לעשות זאת עם צי הרבה יותר קטן של מטוסים ! 

כך כתוב למשל בדו"ח לרבעון הראשון של 2024 המתייחס לחודשים ינואר-מרץ 2024:

"במהלך הרבעון הראשון פעלה ישראייר עם ארבעה מטוסים בלבד בהפעלה עצמית, ללא מטוסים בחכירה רטובה, ביחס לכשמונה מטוסים בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה כאמור נובעת בעיקרה מהחלטה מסחרית שלא להתקשר בהסכמי חכירה רטובה ולשפר את ניצולת השימוש במטוסים בהפעלה עצמית, בשל מגבלות לינת צוותים, נכונותם לטוס לישראל וממה ועלויות ומגבלות תפעולויות של המבטחים".

ישראייר צמצמה הצי שלה

הבנתם מה קראנו כאן?

ישראייר העדיפה לפעול עם 4 מטוסים בלבד במקום 8 וכתוב שזה "החלטה מסחרית". החברה לא רצתה להיות תלויה כנראה בגחמות של צוותים זרים שחוששים להגיע וכל מה שמסביב והעדיפה להסתדר בכוחות עצמה. 

זה בסדר גמור, כמובן. אולי אפילו הגיוני. סביר להניח שישראייר ידעה היטב שאם הצוות הזר "מבריז" לה ברגע האחרון, והיא נאלצת לבטל טיסה, תהיה לכך השלכה כלכלית היא תצטרך לפצות את הנוסעים. אז כדי למנוע זאת, החליטה לוותר מראש על כל גורם בעייתי ולהסתפק בצוותים ובמטוסים שלה. 

אבל, האם אפשר לתהות שמא חלק מהביטולים מקורם בעובדה הזו? כשגם מגדילים את היקף הטיסות אבל מצמצמים לחצי את צי המטוסים, לוקחים בחשבון שכל השבתה או עיכוב במטוס אחד, משפיעה על שורת טיסות שיוצאות בזו אחר זו.

על רקע "החלטה מסחרית" כזו לצמצם צי מטוסים, האם יעלה על הדעת לתת לישראייר פטור מלא או חלקי מפיצוי צרכנים על ביטול טיסות או עיכוב מעל 8 שעות? זה הרי אבסורד מוחלט. ישראייר אפילו לא יכולה לטעון שביטלה טיסות בגלל צוותים זרים, היא הרי ניתקה את הקשר שלה מהם, כפי שהיא עצמה הצהירה בדוחות שלה.

תושבי אילת הרגישו ששכחו אותם

עוד נקודה שצריך להזכיר בהקשר הזה היא הטיסות לאילת. ישראייר וארקיע היו בעיקר מוכרות לצרכן הישראלי על רקע קו טיסות הפנים מתל אביב / נתב"ג לאילת. 

הרבה טיסות פנים של ישראייר וארקיע לאילת בוטלו, בגלל שהחברות העדיפו להסית את המטוסים לפעילות בינלאומית שגם מכניסה להן יותר כסף. ישראייר למשל כתבה זאת במפורש בדוחות הכספיים שלה: "ניתוב הפעילות הפנים ארצית לפעילות בינלאומית, במטרה לשפר ולמקסם את רווחיות הקבוצה, בעיקר לצורך מתן מענה לביקושים ליעדים בינלאומיים".

במילים אחרות, ישראייר פעלה לעמוד בביקושים הגבוהים לטיסות. ולא היססה לצורך כך 'להקריב' את הקו לאילת. 

ישראייר מודה בדוחותיה הכספיים: "שיפור בתוצאות העסקיות על רקע עיכוב החזרה לפעילות בישראל של החברות הבינלאומיות"

הדיון הקודם בועדת הכלכלה התקיים ב8.12.24 ועלה ממנו הרושם שח"כ דוד ביטן הבין שרוצים לעשות פה סיבוב ציני על גב הצרכן הישראלי, ושהוא לא יאפשר זאת.

אחרי שהדיון הסתיים המנכל של ישראייר התראיין בכמה כלי תקשורת והביע צער על כך שהצרכן הישראלי לא יהנה מתחרות. זה מוזר, הרי ישראייר והצרכן הישראלי לא נמצאים באותו צד של המטבע. הצרכן הישראלי רוצה שהחברות הזרות יחזרו ומחירי הטיסות ירדו, ישראייר רוצה בדיוק את ההפך, שהן לא יחזרו

למשל זה ציטוט מגלובס של דברי מנכ"ל ישראייר: "ביטן החליט מטעמים פוליטיים שלא להעביר את החוק בטענה שהוא שומר על הצרכנים. האמת היא שהוא פוגע בצרכנים, כי גרירת הרגלים שלו שנמשכת כבר שבעה חודשים פוגעת בהיצע הטיסות למדינת ישראל. המחירים עולים, ומיליון אנשים מדי חודש משלמים יותר כסף על כרטיסי הטיסה".

אז מנכ"ל ישראייר מנסה בעצם לשכנע אותנו שהוא נלחם יחד איתנו הצרכנים נגד האינטרסים של החברה שלו? הוא רוצה שיהיו לחברה שלו מתחרות? הוא רוצה שנשלם פחות על טיסות לחברות מתחרות ונעדיף אותן על פני החברה שלו? איך זה הגיוני בכלל?

נכנסתי לדוחות של ישראייר, והאמת תוך שנייה וחצי מצאתי את מה שחיפשתי. "החברה צופה כי תוצאות הרבעון הרביעי יציגו שיפור ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, בעיקר על רקע הגידול בביקושים ועיכוב החזרה לפעילות בישראל של החברות הבינלאומיות".

קראתם את זה? לישראייר אין שום אינטרס שהחברות הזרות יחזרו. לא שהייתי צריכה את הדוחות הכספיים בשביל לדעת את זה…